Friday, April 13, 2007

ULASAN 1

LUMBA F1 AKAN SALING MENGUNTUNGKAN

Sabtu, 14 April 2007

USAHA untuk membawa Lumba Kereta Grand Prix Formula Satu (F1) ke Singapura telah menimbulkan sedikit keprihatinan. Penganjur F1 di seberang tambak sejak 1999 berpendapat tidak wajar republik ini mengada kannya kerana akan timbul persaingan tidak sihat.
Namun ada juga pihak yang menyatakan penganjuran perlumbaan di dua negara ini adalah saling melengkapi dan tidak akan menjejas sambutan peminat. Bahkan ia akan meningkatkan mutu dari segi logistik dan tajaan. Selain itu ia juga boleh mendorong penerobosan teknologi kereta yang serba jimat dari segi minyak dan ketahanan enjin seperti ujian kejuruteraan di Universiti Nasional Singapura.

F1 merupakan daya utama komersial semata antara para pemegang taruhan utama F1 dan usahawan dalam sesebuah negara. Lazimnya, pemerintah seperti Singapura sekadar memberi sokongan padu untuk menjayakannya. Oleh itu, acara sukan kedua amat popular sekali (selepas bola sepak) ini hanya akan menjadi kenyataan jika ada kesepakatan swasta. Kelicinan penganjuran acara itu bergantung pula kepada pemasaran dan sambutan syarikat dan orang ramai.

Singapura belum ada litar F1. Oleh itu, kita mungkin mencontohi Monaco iaitu mengadakan perlumbaan di jalan raya di kawasan tengah bandar. Singapura mungkin memilih waktu malam iaitu di luar waktu sibuk. Ini mungkin sekali gus menjadikan Singapura sebagai penganjur pertama perlumbaan F1 pada sebelah malam. Selain suhu yang lebih nyaman dan selesa bagi pemandu, acara malam ini boleh ditonton di Eropah atau Amerika Utara kerana perbezaan waktu.

Di samping menjadikan sesebuah tempat terkenal dan menjana ribuan lagi pekerjaan, F1 juga melambangkan kematangan sesebuah negara dalam bidang teknologi motor. Hal ini dimaklumi ketua F1, Encik Bernie Ecclestone, dan juga legenda dan bekas juara dunia F1, Sir Jackie Stewart. Mentelah, dengan adanya dua pertandingan F1 di Asia Tenggara, sukan ini akan menjadi kian popular di seluruh Asia.

Pokoknya, bagaimana mengatur jadual F1 yang tidak 'meletihkan' pada pelumba, penaja dan juga penonton. Misalnya, F1 boleh diadakan awal tahun di Malaysia dan pertengahan tahun di Singapura. Jelaslah, tidak timbul isu bahawa dua lokasi berjarak kurang 300 km itu akan saling bersaing secara merugikan. Sebaliknya, ia akan mendatangkan lebih banyak manfaat dari segi ekonomi kepada dua negara jiran ini.
---------------------------------------

ULASAN

Saya memilih untuk membuat ulasan akhbar tentang artikel komentar tentang usaha untuk membawa Lumba Kereta Grand Prix Formula Satu (F1) ke Singapura kerana saya sendiri seorang peminat F1 dan harap Singapura akan menjadi penganjur perlumbaan F1 yang pertama di Asia Tenggara, selain Sepang yang juga menganjurkan perlumbaan F1 setiap tahun.

Selain itu, jika Singapura dapat mengadakan perlumbaan F1, Singapura akan menjadi penganjur pertama perlumbaan F1 pada waktu malam dan penganjur kedua yang mengadakan perlumbaan F1 di jalan raya di kawasan tengah bandar.

Pada pendapat saya, komentar ini ditulis oleh seorang yang adil dan tidak berat sebelah kerana dia memberi kedua-dua kebaikan dan keburukan mengadakan sebuah perlumbaan F1 di Singapura lalu artikel ini sebuah komentar yang baik.

Apabila saya membaca artikel ini, saya sedar bahawa walaupun sebuah perlumbaan F1 akan menarik ramai pelancong, meningkatkan mutu dari segi logistik dan tajaan, dan mendorong penerobosan teknologi kereta, ia juga boleh menimbulkan persaingan yang tidak sihat antara Singapura dan Malaysia. Sebagai contoh, dengan adanya perlumbaan F1 di Singapura, ramai antara peminat F1 di rantau ini yang terpaksa memilih antara perlumbaan di Sepang dan di Singapura, dan ini akan menyebabkan kekurangan peminat yang akan ke Sepang.

Saya harap walaupun persaingan yang tidak sihat akan ditimbulkan, Singapura masih dapat menganjurkan perlumbaan F1 di sini dan harap akan mendapt sambutan syarikat dan orang awam yang amat baik.

Kosa Kata

Tambak – timbunan tanah untuk menahan air
Penerobosan – perbuatan menembus masuk
Swasta – bukan milik kerajaan
Litar – jalan yang dilalui sesuatu
Menjana - menghasilkan

* saya meminta maaf kerana tidak dapat menyelesaikan ulasan saya tepat pada hari Jumaat kerana 'modem' saya dibaiki semalam.

No comments: