Sunday, April 29, 2007

Karangan 1: Ramli (Naratif)

Aku berada di dalam pejabatku. Hari sudah lewat. Setiausahaku masih belum menyelesaikan kerjannya. Aku menyuruhnya menghabiskan kerja itu esok. Jam dindingku menandakan masa lapan malam. Aku pun sedia pulang ke rumah. Tiba-tibe, aku ternampak senaskah suratkhabar. Di muka suratkhabar itu, aku ternampak wajah seorang pemuda yang berambut panjang dan kelihatan marah. Wajah itu membawa kenangan kawan lamaku, Ramli.

Ramli dan aku berkawan baik sejak kami menuntut di Sekolah Rendah Opera Estate. Setiap hari, kami akan pulang bersama kerana dia tinggal di blok sebelah blokku. Aku masih ingat. Sebelum pulang ke rumah, kami akan membeli aiskrim dan akan menghabiskannya sebelum kami tiba di rumah kerana tidak mahu ibu kami marah.

Kami berdua tidak berjaya mendapat markah yang baik untuk Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah kami. Oleh kerana itu, kami terpaksa menuntut di sebuah sekolah kejiranan. Di situlah tempat ia semua berubah. Semenjak menengah satu, Ramli mula berkawan dengan murid-murid yang nakal. Dia mula berubah. Dia mewarnakan rambutnya, mendidik telinganya dan sebahagian badannya bertatu. Perubahan itu bukan sahaja secara fizikal. Ramli sering ridak menyelesaikan kerja sekolahnya dan mula gagal dalam peperiksaan. Guru-guruku pun telah berputus asa dan tidak mahu mengajarnya.

Pada suatu hari, dalam pelajaran ke rumah, aku terserempak dengan Ramli dan kawan-kawannya. Mereka menjemputku agar menyertai kumpulan samseng mereka. Aku masih lagi ingat kata-kata Ramli. “Aku beri kau pilihan. Sertai kumpulanku atau keluar dari hidupku.” Di saat itu lah aku membuat keputusan bahawa aku tidak akan menganggap Ramli sebagai kawanku lagi. Lebih baik aki kehilangan seseorang kawan daripada merosakkan masa hadapanku. Sejak hari itu, aku tidak pernah berbual dengan Ramli dan walau apapun yang terjadi, aku tidak menyesal dengan keputusan yeang telah aku ambil. Padaku, itulah pilihan yang terbaik.

No comments: