Sunday, April 29, 2007

Karangan 4: Blog (Surat Rasmi)

Abdul Malek bin Abdullah
1005C Laguna Bay
#24-511
Singapura 311484

4 April 2007

Tuan Pengarang
Berita Harian
390 Kim Seng Road
Singapura 239495

Tuan

Blog-blog yang menyentuh isu-isu sensitif

Saya, Abdul Malek bin Abdullah, adalah seorang pelajar di VJC. Sebagai seorang penulis blog yang juga gemar membaca blog atau jurnal alam maya orang lain, saya sedar bahawa kegiatan menulis blog ini semakin mendapat tempat di hati para remaja yang menganggapnya sebagai basahan hidup. Saya menulis surat ini kerana baru-baru ini, saya telah melungsuri beberapa buah halaman blog yang mengandungi isi yang menyentuh isu-isu sensitive yang berpotensi untuk mencetuskan perbalahan.

Sebagai contoh, pada hari Khamis yang lalu, saya telah melungsuri sebuah halaman blog kepunyaan seseorang yang menggunakan gelaran ‘Sang Hitam’. Saya mendapati bahawa dia telah menulis tentang masalah sekolahnya. Menurutnya, seorang pelajar yang berasal dari India selalu mendapat tempat pertama dalam kelasnya dan dia berpendapat bahawa pelajar-pelajar yang bukan rakyat Singapura tidak patut dibenarkan belajar di negara ini. Walaupun, masalah ‘Sang Hitam’ tidak menjejas saya, saya masih berasa bahawa perbuatannya itu salah kerana boleh mencetuskan perbalahan antara orang asing dan rakyat Singapura.

Sebagai contoh yang lain, semalam, sedang saya melungsuri halaman-halaman blog yang lain pula, saya mendapati bahawa seorang lagi pelajar telah menulis isi berkenaan dengan isu sensitive. Menurut si ‘Student Blogger No.1’, pada setiap Jumaat, kelasnya terpaksa dihentikan lebih awal kerana para pelajar beragam Islam harus ke masjid untuk menunaikan ibadat Solat Jumaat, tetapi ramai pelajar Muslim tidak ke masjid. Mereka menggunakan masa itu untuk berbual mesra antara satu sama lain di kolong blok. Oleh kerana itu, dia tidak mahu sekolah memberi para pelajar Muslim masa untuk menunaikan Solat Jumaat. Pada pendapat saya, dia tidak harus memberikan komen-komen yang sensitif seperti itu.

Saya mencadangkan agar setiap sekolah mengawal halaman-halaman blog murid-muridnya supaya mereka terpaksa bertanggung jawab apabila menulis blog. Setiap sekolah juga harus mengadakan undang-undang untuk murid-muridnya kerana isu penulisan blog ini amat penting.

Saya harap tuan, sebagai tuan pengarang Berita Harian akan membuat liputan lanjut tentang isu ini supaya dapat menyedarkan penulis-penulis yang tidak bertanggung jawab bahawa perbuatan mereka itu salah. Sekian sahaja surat saya. Saya harap tuan akan bertindak sewajarnya.

Yang benar,

Abdul Malek

No comments: