Sunday, April 29, 2007

Karangan 3: Kelakuan Remaja (Surat Rasmi)

Sufian bin Azman
Blok 16 Taman Cendana
#11-249
Singapura 778016

20 Februari 2007

Penerbit
Harian Masyarakat
34 Jalan Kembara
Singapura 944034

Tuan

Kelakuan remaja dalam kereta api MRT

Berhubungan dengan perkara di atas, saya, seorang yang sering menaiki MRT, ingin menyuarakan pendapat saya tentang kelakuan remaja dalam MRT. Hampir setiap kali saya menaiki MRT, saya akan terlihat beberapa orang remaja yang berkelakuan tidak sopan dan sikap ini menjejas penumpang lain.

Sebagai contoh, setiap kali saya menaiki MRT dari Jurong East hingga ke Simei untuk pulang ke rumah, saya mendapati bahawa terdapat beberapa remaja yang akan memainkan muzik yang terlalu kuat melalui telefon bimbit atau pemain MP3 mereka. Perbuatan ini mengganggu penumpang lain seperti saya yang sedang membaca atau membuat kerja lain.

Saya juga mendapati bahawa ramai remaja yang tidak memberi tempat duduk mereka kepada orang yang lebih memerlukan. Oleh kerana itu, orang yang tua dan kanak-kanak terpaksa berdiri apabila MRT itu penuh. Walaupun perbuatan ini tidak menjejaskan saya, saya rasa bahawa perbuatan ini salah.

Pada pendapat saya, ramai remaja hari ini berkelakuan sedemikian kerana mereka tidak sedar bahawa sikap mereka menjejaskan penumpang lain. Oleh kerana itu, pihak pemerintah bertanggung jawab untuk memastikan bahawa remaja-remaja ini sedar bahawa mereka harus berubah sikap. Cadangan saya adalah agar pihak pemerintah mengadakan kempen-kempen untuk menyampaikan mesej tersebut kepada pihak remaja.

Saya berharap bahawa sebagai penerbit Harian Masyarakat, tuan akan cuba menyampaikan mesej ini kepada masyarakat umum dan menyiasat masalah ini dengan lebih dalam lagi. Sekian untuk makluman dan tindakan tuan. Terima kasih.

Yang benar
Sufian bin Azman

No comments: