Friday, August 24, 2007

Karangan 5: Tanggungjawabku (Naratif)

1. Tulis sebuah cerita yang disudahi dengan ayat berikut.
“Kini aku sedar bahawa aku harus selalu mendahulukan perkara yang lebih penting.”

Tanggungjawabku

Aku menoleh ke belakang. Rupa-rupanya rakan baikku, Farhan, yang memanggilku. Dia berlari ke arahku.
“Eh Man. Rupanya kau di dalam kelas. Aku dan Hamdan sudah sejam cuba cari kau.”
“Oh maaf. Aku sedang menyelesaikan kerja sekolahku. Mengapa kau dan Hamdan hendak cari aku?”
“Sebenarnya, si Alfee suruh kami tolongnya menjemput kau ke rumahnya pada malam Sabtu ini untuk menyambut hari lahirnya,” jawab Farhan. Oleh kerana aku tidak mempunyai sebarang rancangan untuk malam Sabtu itu, saya terima jemputan Alfee itu.

Aku, Alfee, Farhan dan Hamdan berkawan baik sejak darjah satu. Keempat-empat kami tinggal di blok yang sama dan ke sekolah yang sama, iaitu Sekolah Menengah Aman Damai. Kami juga menyertai latihan bola sepak sebagai kegiatan luar darjah kami. Oleh kerana itu, setiap hari, kami akan pulang bersama. Aku rasa, tanpa mereka tiga, hidupku akan amat sangat bosan.

Keesokan harinya, aku sedar bahawa Sabtu itu, ibu bapaku akan ke Kuala Lumpur untuk menziarahi nenekku yang sakit tenat lalu aku terpaksa berada di rumah pada malam itu untuk menjaga adikku yang baru berusia empat tahun dan kerana itu, aku tidak akan dapat ke rumah Alfee untuk menyambut hari lahirnya.

Fikiranku tidak tenang. Aku sudah berjanji untuk ke rumah Alfee tetapi aku tidak mahu mengecewakan ibu bapaku yang telah memberiku tanggungjawab menjaga adikku. Hari demi hari lalu dan aku masih tidak tahu apa yang hendak aku lakukan. Jikalau aku memberitahu Alfee bahawa aku tidak dapat menyambut hari lahirnya, walaupun dia akan faham masalahku, dia tentu akan rasa kecewa kerana aku tidak dapat hadir. Jika aku memberitahu ibu bapaku bahawa aku telah membuat rancangan untuk malam Sabtu itu, mereka juga akan kecewa terhadapku. Aku tidak dapat tidur.

Hari Sabtu itu tiba. Ibu dan bapaku telah memulakan perjalanan mereka ke Kuala Lumpur. Aku berada di rumah, bersama dengan adikku. Malam hampir tiba. Aku masih mahu ke rumah Alfee. Tiba-tiba, aku tidak dapat fikir dengan sempurna. Aku mesti menyambut hari lahir Alfee. Aku terus menguncikan adikku di dalam bilikku dan meninggalkannya seorang di rumah sementara aku ke rumah Alfee. Tidak pernah aku sangka bahawa perbuatan itu akan aku sangat menyesal sepanjang hidupku.

~

Malam sudah lewat. Aku pulang ke rumah. Aku buka pintu bilikku. Adikku tidak berada di dalamnya. Aku mula cemas. Tiba-tiba, aku sedar bahawa tingkap bilik itu tidak tertutup. Aku ke arah tingkap itu. Aku ternampak ramai orang berkumpul di kolong blokku. Aku terdengar bunyi siren ambulans. Aku terus pengsan.


Aku, bersama dengan keluarga, berada di kubur. Pakcikku sedang membaca doa untuk adikku yang telah meninggalkan kami. Aku masih tidak percaya bahawa adikku telah meninggalkan dunia ini, dan ia semua salahku. Tetapi kini, aku sedar bahawa aku harus selalu mendahulukan perkara yang lebih penting.

440 patah perkataan

No comments: