Friday, August 24, 2007

Karangan 6: GEMS (surat rasmi)

Rashid bin Ahmad
Blk 107 Jurong Central
#11-253
Singapura 342107

16 Ogos 2007

Pegawai Perhubungan Awam
Penaung GEMS
Badan Perkhidmatan Awam Singapura
34 Traders Road
Singapura

Tuan

Tahniah atas kejayaan GEMS

Saya, Rashid Bin Ahmad, sebagai seorang pelanggan, sedar bahawa baru-baru ini, badan perkhidmatan awam telah memperkenalkan satu langkah yang dinamakan GEMS dengan tujuan perkhidmatan yang bermutu tinggi dan layanan yang lebih mesra. Saya menulis surat ini untuk memberitahu Tuan bahawa seorang pekedai telah menepati apa yang dicadangkan GEMS dan saya berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberi.

Kedai yang saya langgani itu bernama ‘Chao Kai Sports World’ dan ia terletak di tingkat dua Pusat Membeli-belah Queensway. Saya memasuki kedai itu bersama anak saya, Rahman, dengan tujuan membeli sepasang kasut bola sepak untuknya. Kami mendapati bahawa kedai itu, walaupun besar, penuh dengan ramai pelanggan lain yang hendak mencuba atau membeli barangan sukan. Kami tetap memasuki kedai itu kerana anak saya tidak sabar hendak membeli kasut yang baru dan dia sudah lapar.

Sejak sahaja kami menjejaki kedai ‘Chao Kai Sports World’, salah seorang pekedai di situ, Muthu, menghampiri kami. Walaupun sibuk melayan pelanggan-pelanggan lain, dia menjemput kami masuk dan terus mencari tempat duduk untuk kami. Selepas itu, saya cuba mencari kasut yang sesuai untuk anak saya. Apabila saya memilih kasut Nike Swift, yang agak mahal, tetapi digunakan oleh ramai pemain-pemain profesional di merata dunia, Muthu menegur saya dengan cara yang mesra. Dia memberitahu saya bahawa walaupun kasut itu antara yang terbaik di dunia, ia tidak sesuai untuk anak saya yang baru berumur sebelas tahun dan masih sedang membesar. Dia mencadangkan bahawa saya memilih kasut Topper kerana ia lebih murah dan walaupun tidak sebaik kasut Nike itu, ia akan tahan lama.

Saya amat puas hati dengan sikap Muthu itu yang mengutamakan apa yang terbaik untuk pelanggan-pelanggannya. Setelah saya membeli kasut itu, dia sempat memberi anak saya gula-gula dan juga berbual dengan anak saya tentang pasukan kegemaran mereka, Liverpool.

Saya harap tuan, sebagai Pegawai Perhubungan Awam / Penaung GEMS, dapat memberi penghargaan kepada Muthu kerana telah menepati apa yang dicadangkan GEMS. Saya juga hendak mengucapkan tahniah kepada tuan kerana berpendapat bahawa langkah ini telah berjaya meningkatkan mutu perkhidmatan di banyak tempat di Singapura.

Yang benar
Rashid

No comments: