Sunday, July 27, 2008

Karangan Deskriptif: The Cathay (inovasi)

Pilih 1 tempat yang mempamerkan ciri inovasi dan kreativiti. Nyatakan ciri-cirinya. Nyatakan penciptanya dan sebab di sebalik ciptaan tersebut. Berikan pandangan sama ada ciri inovasi dan kreativiti lahir secara semula jadi atau dipupuk, dan huraikan. Jelaskan bagaimana ciptaan ini/pencipta dapat dijadikan inspirasi untuk mencapai impian kamu.

THE CATHAY

The Cathay ialah sebuah pusat beli-belah yang terletak berdekatan dengan Plaza Singapura di Handy Road, Dhoby Ghaut. Bangunan ini sebenarnya dibina pada tahun 1939 dengan nama Cathay Building, atau Bangunan Cathay. Pada tahun 2000, ia ditutup untuk pembaikan, dan dibuka semula serta namanya ditukar kepada The Cathay pada Mac 2006.

Namun, apakah yang istimewa tentang pusat beli-belah ini? Pertama sekali, reka bentuk luaran The Cathay dibina dengan gaya retro, seperti pawagam-pawagam pada zaman dahulu, tetapi dalamnya seperti pusat beli-belah moden yang lain. Ini mungkin sebuah strategi komersil yang inovatif, supaya dapat menarik bukan sahaja para belia dan remaja tetapi juga golongan dewasa di Singapura, yang tentu sudah lama tidak ke pawagam sebegini.

Kedua, bangunan The Cathay bukan sahaja berfungsi sebagai pusat beli-belah, malah ia juga bangunan perumahan. Tingkat satu hingga lapan bangunan itu merupakan tempat awam, tetapi tingkat sembilan hingga tujuh belas merupakan Cathay Residences, termasuk sebuah kolam renang, gelanggang tenis, dan taman untuk para penduduk yang berdiam di sana.


Selain itu, konsep The Cathay juga berbeza dengan pusat beli-belah yang lain kerana di dalamnya terletak sebuah muzium yang mempamerkan sejarah seni dan industri perfileman di Singapura. Muzium itu juga mempamerkan susur galur dan sejarah Dato Loke Wan Tho, pengasas Pertubuhan Cathay dan seorang yang telah banyak menyumbang kepada industri perfileman di Singapura dan Malaysia.

Bangunan The Cathay direka bentuk oleh Paul Tange, seorang jurubina dari Tange Associates. Pada pendapat saya, ciri-ciri inovasi dan kreativiti Paul Tange bukanlah sesuatu yang dipupuk, tetapi lahir secara semula jadi. Ini kerana ayah Paul Tange, Kenzo Tange, juga seorang yang mempunyai ciri-ciri inovasi dan kreativiti. Kenzo Tange merupakan seorang jurubina dan arkitek yang sangat terkenal. Antara projek-projek Kenzo Tange di Singapura termasuk Universiti Teknologi Nanyang (NTU) dan Institusi Hwa Chong.

Di Singapura yang pecat membangun hari ini dan terdapat banyak bangunan-bangunan pencakar langit yang serba moden, sebuah bangunan seperti The Cathay dapat membawa kesegaran di tengah-tengah landskap kemodenan ini. Malah, dengan ciri-ciri kreativiti dan inovasi, tempat-tempat yang bersejarah juga dapat dijadikan sebagai daya tarikan, terutama sekali kepada golonga muda dan memperkenalkan mereka kepada sejarah dunia perfileman yang pernah mekar di Singapura pada suatu masa dahulu.

No comments: